Yoga

Yoga / Uhamn – Kundaliniyoga

Vad är Kundaliniyoga?

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, självkännedom och hälsa, såväl fysiskt, mentalt som emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning, och passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar.

Kundaliniyogan är tusentals år gammal, och kom till västvärlden i slutet av 60-talet, då Yogi Bhajan bestämde sig för att lära ut de dittills hemliga teknikerna. Innan detta var yogan enbart för utvalda, i huvudsak män. Yogi Bhajan startade en rörelse där han ville hela den vanliga människan. Han förutspådde dagens stressiga samhälle och började lära ut för att sprida den här yogaformen vidare från lärare till elev där eleven i sig också är läraren och läraren eleven. Vi tillhör alla ett kretslopp.

Vi lever i en tid av snabba, stora och intensiva förändringar. Det blir allt viktigare för oss att hitta metoder för att utveckla fysisk, mental och emotionell flexibilitet. Den här uråldriga yogatraditionen är fenomenal för detta.

Kundaliniyoga kan praktiseras för att skapa hälsa och balans i kropp, sinne & själ, samt för att utveckla varje enskild människas fulla potential.

För vem är kundaliniyoga bra?

Kundaliniyoga är ett utmärkt verktyg som friskvård för dagens människa, eftersom den arbetar holistiskt, med goda och förutsägbara resultat även på kort tid. Yoga Bhajan kallade det ”yoga for the householders”, yoga för vanligt folk. Kundaliniyoga har med stor framgång används terapeutiskt mot en mängd olika besvär och sjukdomstillstånd, som till exempel stress, högt blodtryck, ryggproblem, migrän, utmattningssyndrom, ätstörningar, fibromyalgi, beroenden och olika kognitiva problem. Många av effekterna av kundaliniyogans rika skatt av yogapass och meditationer finns vetenskapligt dokumenterade, men det är bara den som utövar yogan som kan avgöra vad dessa tekniker genom eget regelbundet utövande kan ge i termer av välbefinnande, transformation, balans och ökad medvetenhet. Det är dina egna upplevelser av yogan som för dig framåt.

Du väljer själv vad du vill få ut av ditt yogautövande: en allsidig fysisk träning för hela kroppen, ett komplement till annan fysisk träning som cykling, längdskidåkning, fotboll etc….. eller en genomgripande och effektiv stresshantering, behålla eller återfå din hälsa. Yoga är ett utmärkt verktyg för allt detta.

Hur går ett yogapass till?

  1. Intoning med mantrat Ong Namo Guru Dev Namo (det betyder på ett ungefär ”Jag bugar mig för den allomfattande visdomen och för visdomen inom mig” jag ser också intoningen som en signal att lämna det vanliga livet för en stund, släppa tankar, måsten och borden utanför rummet och ge mig själv tid att läka och få energi )
  2. Uppvärmning – några välgörande och värmande övningar för att förbereda oss på det ”riktiga” passet
  3. Yogapass – ett speciellt utvalt yogapass av din lärare med en tänkt verkan
  4. Vila – mellan varje övning vilar vi men efter passets övningar får vi oss en längre välgörande vila, gärna till fin musik.
  5. Meditation – En utvald meditation ur Kundaliniyogans stora skattkista. Den kan vara allt från 3-31 minuter beroende på passets längd.
  6. Uttoning med mantrat Sat Nam (det betyder ”Sanning är min identitet eller Jag är sann”)

Behöver jag stå på händerna eller huvudet?

Absolut inte. Ingen av dessa positioner använder vi i Kundaliniyogan. Det närmaste man kan komma är skulderstående men det finns ändå utmaning i positionerna vi använder. Dock görs varje position och övning efter dina egna förutsättningar och du får alternativa rörelser eller varianter på positionerna om du behöver. Nya rörelser och pass anpassas i tid och intensitet efter dina förutsättningar. Såklart ingen kan vara perfekt yogi första gången heller, om än någonsin…

Annat bra att veta…

  • Kom till yogapasset i tid.
  • Ta med egen matta och sittkudde
  • Ät inte någon stor måltid nära inpå men kom heller inte hungrig
  • Efter yogapasset behöver du fylla på med vatten, jätteviktigt.
  • Ett yogapass är normalt mellan 60-75 minuter
  • Kan du inte sitta på matta på golvet kan du utföra många positioner på en stol eller ståendes, prata med din lärare så hjälper hen dig.
  • Yoga är ingen tävling. Du behöver inte visa dig duktig för någon och allra minst dig själv. Följ med i lärarens beskrivning av rörelserna i din takt. Känn efter hur det känns i din kropp. Smärta ska inte förekomma men du kan ändå få kämpa dig fram med utmanande rörelser. Ju mer du utövar yoga desto starkare blir du.
  • Vissa dagar kan kännas bättre än andra. Låt det vara så. Livet händer och du behöver lyssna på dagsformen. Är vissa rörelser och yogapass bara för mycket går det bra att ligga på mattan och vila. Gruppens energi och dynamik kommer smitta av sig på dig och du får ta del av den ändå.

Kommande yogapass i Ulricehamn

Yoga hösten 2019

Preliminär start v 38