Övningar/Kurser

Webbkurs – 5 andningstekniker – 99kr

Gå en kurs i din egen takt. Jag lär dig 5 andningstekniker som är lätta att använda i vardagen och effekten är enorm.

Du har tillgång till hela kursen och alla övningarna från dag ett i 6 månader. Rekommenderat upplägg är en övning minst en gång om dagen i en vecka. Tydliga instruktioner i text och videoform.

En annan kurs som är under uppbyggnad är den stora kursen om Stress.

Här ska du få lära dig det som är viktigt och relevant om tex hur kroppen fungerar vad gäller stress och stressreaktioner.
Vad påverkar oss vad gäller aktivitet, hjärnaktivitet, kost, rörelse.
Hur fungerar det här med stresshormoner och signalsubstanser och varför behöver jag veta det?
Lär dig andas optimalt.
Sömnskola.
Mindfulness och andningsmeditationer som passar oss i vår vardag.

Den här kursen kommer vara omfattande och i flera steg. För att gå igenom den kommer man behöva ca 8 veckor men eftersom man har tid på sig så kan man dra ut på det under ca 6 månader (ramarna är inte satta än)

Klicka på "Läs mer" nedan så kommer du till utbildningsportalen och där kan du läsa mer om vad kursen kommer innehålla och du kommer också kunna lämna önskemål om vad du själv behöver.

 

 

Gratismaterial

Andningsövning / Andningsminuten

Här delar jag med mig av en andningsövning som är väldigt effektiv. Den tar en minut att göra och om du får in några sådana minuter per dag har du ett jättebra verktyg mot stressen.

Jag kan idag ta till de här andetagen när jag är stressad över nåt speciellt som ett möte eller innan jag ska hålla ett föredrag.. Det får bort stresspirret i kroppen och gör mig lugn men ändå skärpt. I början behöver man påminna sig att man ska göra övningen så öva in den som en rutin så sitter den när du verkligen behöver den sen.

 

Andningsminuten utan onödigt prat (enbart ljudfil)

 

Balansera nervsystemet

Genom den här andningsövningen balanserar du det sympatiska (aktiverande) och det parasympatiska (återhämtande) nervsystemet. Du bygger upp en styrka över tid och efteråt känner du förhoppningsvis ett lugn samtidigt som du fått lite ny energi och klarhet i huvudet.

Kombinationen med djupa andetag, alternerande näsandning där du använder dig av båda hjärnhalvorna gör att du får svårt att tänka på andra saker. Om tankar på annat dyker upp notera det bara med vänlighet mot dig själv, släpp sen tanken igen och återgå till ditt andetag.