Veckans fråga

Den här veckan tar vi oss an den här frågan från en instagramföljare.

-Hur kan jag bäst förbereda mig inför en arbetsökning. Både mentalt och kroppsligt

Att ”komma tillbaka” tilla arbetslivet är en kamp. Kamp mellan många. Dig själv, arbetsgivaren, försäkringskassan och läkaren, kollegorna, partnern… det handlar inte bara om dig även om det kan kännas så och vanligt att andra utifrån känner så. Det där är ju din resa liksom. Även här kan vi bli enormt hjälpta av alla runt oss. Eller stjälpta!

Även om vi kan bli hjälpta av de runt omkring oss om de bara är med på noterna så är det bara du som kan hjälpa dig själv att må det bästa som går just nu. Du är ditt ansvar. Här är några punkter som kan hjälpa dig på traven.

  • Ha en plan. Arbetsgivaren ska bistå med en rehabiliteringsplan men ha en egen plan, en som rör bara dig. Hur du ska tänka, agera, lägga upp pauser, när du ska gå upp på mornarna, vad du ska äta, hur du tar dig till & från jobbet. Din egen rehabiliteringsplan. Du får överblick, du planerar och förbereder dig, du underlättar för dig och du energiplanerar.
  • Ha en verktygslåda med flera olika stresshanteringsmetoder du kan ta till på regelbunden basis samt när du behöver de akut. Öva på dessa när du är i ett lugnt läge så de sitter automatiskt när du drabbas av ett akut stressmoment. Som tex de långa djupa andetagen. 
  • Vid alla ökningar av tid eller ansvar kommer du att behöva balansera med övrigt. Se till att du har din grund med sömn, näringsrik mat, regelbundna pauser och reflektion. Och en aning med acceptans. Just nu är det såhär. Just nu behöver jag ge mig själv en timma längre sömn för att hinna fylla på energi. Här kommer familjen in. Är inte familjen och partnern med på noterna och tar större ansvar så kommer det inte hjälpa dig att lyckas med ökningen av arbetstiden vilket inte alls hjälper dig med din rehabilitering tillbaka till livet, tillbaka till familjen. Det här är jätteviktigt! Har du inte familj är det andra prioriteringar du behöver tänka på. Tex jag behöver ge mig själv tid till återhämtning i form av att lägga mig tidigare just nu och kan inte fastna med mobiltelefonen, tvn eller vad det nu kan vara som distraherar dig.
  • Tumma aldrig på det som får dig att må bra bara för att du inte hinner eller inte orkar. Kontinuitet i dina måbra-aktiviteter är det som hjälper dig i längden.
  • Jobba din tid du ska, lämna sen jobbet på jobbet. Du är inte ditt jobb.

Fastnar du i olika steg och har svårt att komma vidare till nästa? Vad orsakar dröjsmålet? Vad är det som håller dig kvar?

Det är kanske dags att se till dina möjligheter nu. Se framåt. Vad vill du innerst inne?

Finns det hjälp att få genom arbetsgivaren om andra arbetsuppgifter? Andra arbetsplatser inom företaget? Prata med facket, arbetsförmedningen eller en privat coach (det finns jobbcoacher, stresscoacher, livscoacher som kan hjälpa dig en bit på traven)

Framförallt behöver du jobba med de här frågorna om det är så att läkaren inte ger dig svar på vad det är som är fel. För då är det skav. Det är gnissel. Och det är bara du som kan fixa det.

Exemplen ovan kan tyckas simpla och opassande dig. Men se de som exempel. Känn istället in i dig själv. Vad behöver du för att lyckas med det här? Varje hinder du utsätts för behöver du kraftsamla inför. För att lyckas behöver du mentalt ha viljan där. Är den inte där 100% får du jobba på det hårdare. Jag tror vi vet om vi är på rätt plats eller inte. Innerst inne. Säger kroppen ifrån på ett eller annat sätt så är det någonting som är fel, som vi behöver förändra. Den förändringen kommer att kunna ske om du bara lyssnar till dig själv och har tillit. Allt annat runt omkring med små barn, arbetsbelastning, jämställdhet hemma osv går att påverka och balansera. Förändringen inom dig kan bara du ta hand om.

Allt förändras. Kämpa inte emot. Lyssna inåt. Vad vill du?

Vill du ställa en fråga som kan komma att tas upp som veckans fråga? Mejla den till info@stresslindra.se så kan den komma med framöver.