Det här med Mindfulness

Oavsett om du känner dig ok med ordet mindfulness eller inte så är syftet med det så himla bra. Men jag vet att när man är stressjuk så är det det sista man behöver någon som säger att ”men du, prova lite mindfulness så blir det bra!” alltså… i all välmening säkerligen men såna kommentarer kunde jag vara utan faktiskt. 

Mindfulness. Medveten närvaro. Härvaro. Här och nu. Medvetenhet. Uppmärksamhet. Riktad uppmärksamhet… ja det finns en massa ord du kan använda istället om du inte gillar just mindfulness.

För enkelhetens skull kommer jag fortsättningsvis benämna detta som Mindfulness eftersom det är det jag gör. Men jag vill förklara lite om dett fenomen så du som är skeptisk som jag var i början kan nå en annan dimension av det hela. Syftet med mindfulness är att aktivera din medvetenhet i stunden, just här och nu, utan att värdera och reagera på det som händer. Att på ett sätt ta ett steg tillbaka och ”se” situationen från håll. Det här övar upp din uppmärksamhet, medvetenhet, självkänsla och medkänska faktiskt.

Och som grädde på moset så ger det en stunds avslappning för din tänkande hjärna. Som utmattad eller hjärntrött av andra orsaker ger det här ett andningshål.

Så, vad är mindfullness? Alltså, rent konkret? Vad gör man? 

Det finns lika många olika tekniker som det finns människor. Och här behöver du hitta det som du gillar och det som gör att du varje dag tar dig den här lilla stunden. I början, när du inte vet vad du gillar eller vad som ens finns så finns det hjälpmedel. Det finns böcker såklart, det finns klipp på youtube, det finns appar. Det finns kurser du kan gå fysiskt på och det finns digitala kurser. Det här är några av valmöjligheterna du har som helt nybörjare att utforska vad som passar dig.

När du sen har provat på, hittat det du gillar, inför du det i din dag, varje dag. Efter några veckor har du en verktygslåda av många olika saker du gillar och kan plocka fram det du behöver för den dagen eller situationen som uppstår.

det här med mindfulness
Medveten uppmärksamhet

Några exempel: Youtube eller app ger dig en stund med guidad avslappning. Är jättebra att använda av nybörjare och i situationer och på platser där du kan koppla bort omgivningen för en stund. På bussen till jobbet, i väntrummet hos tandläkaren, precis innan du ska sova.

Enklaste enklaste: Stanna upp rent fysiskt. Använd dig av dina sinnen. Se dig omkring och lägg uppmärksamheten på tre saker du ser. En bil, ett träd, en tant… Ändra sen uppmärksamheten till saker du hör… fågelkvitter, en grupp barn i lekparken eller att någon går i trapphuset. Ändra uppmärksamheten igen til sådant du kan känna med doften, näsan… kan du känna några dofter? Kanske kan du känna några smaker? Skifta uppmärksamheten till känseln. Är det kallt elelr varmt? Kan du känna kläderna mot din hud? Kan du känna vinden mot kinden. Luften i dina näsborrar…

När du gjort den här övningen några gånger så går det lättare och lättare. Du blir mer uppmärksam under dagen. Rätt som det är kanske du känner en doft av kanelbullar eller den första vårdoften ute. Vilket leder till att du stannar till i din tankemekanism och ägnar dig några sekunder till att just betrakta det som händer runt dig just nu. DET är att vara mindfull. Och det är inte svårt.

Det svåra är att lära sig skifta från det ständigt upptagna liv vi har till att börja SE, KÄNNA, HÖRA och SMAKA på vad livet egentligen är.

När du börjat lära dig tekniken kommer du att vara bättre på att vara uppmärksam och fokusera i de tillfällen du behöver det. Du kommer bli bättre på att prestera på ditt arbete. Du kommer prestera bättre i din idrott. Du kommer vara en mer närvarande förälder. Du kommer utvecklas till det bättre som människa. Och vem vill inte bli lite bättre, vara lite bättre, må lite bättre?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *