Det här med SÖMN

Sömnproblem

Varför behöver vi sova egentligen? Kan vi helt enkelt inte bara hänga med i utvecklingen och dra ner på sömnen så vi kan vara aktiva och produktiva fler timmar istället? Det är ju så mycket roligare!



Tyvärr så går det ju inte att påverka den här delen av vår funktion. Vi är skapta på ett visst sätt och visst, evolutionen har utvecklat oss sen vi lämnade grottan men vi har ändå stora begränsningar. Oavsett om vi VILL sova mindre, vara aktiva mer, så kan inte vår kropp klara av det fullt ut utan att det uppstår problem.

Under vår vakna tid utsätts vi av ständig information av olika slag. Det är allt från ljud och ljus och hur saker ser ut till vilka val du ska göra till vad och när du ska äta. Alltså, hjärnan arbetar konstant från det att du slår upp ögonen.

För att hjärnan ska kunna bearbeta all den här informationen behöver den vila/återhämtning. Kanske är det tyskaglosor du behöver lära dig, då ska den sparas på rätt ställe i hjärnan. Kanske är det någonting du ska ta beslut om, då bearbetas detta i hjärnan. Onödig kunskap sållas bort, det är också en aktivitet hjärnan utför. Allt det här sker automatisk och är inte någonting du behöver säga till om. Men det kräver stora mängder energi.

Vad är då sömnproblem? När ska man agera?
Om du minst tre gånger i veckan har problem med följande:

  • svårigheter att somna (det tar minst 45 minuter)
  • flera uppvaknanden under natten med svårigheter att somna om
  • du vaknar alldeles för tidigt
  • du sover 2 h kortare än vad du har behov av (förutsätter att du vet ditt behov)


Och detta har pågått i minst 4 v

Om du känner igen ovanstående och märker av i vardagen att du har problem pga av nätternas sömnbrist så bör du ta detta på allvar. Har det inte gått 4 veckor? Grattis du har upptäckt problemet i tid. Hoppa ner till tipsen nedan eller gå min webbkurs 28 dagar som verkligen hjälper dig med sömnen.

Har du haft problemen mer än 4 veckor så tala med din läkare om du har en bunden till ditt aktuella mående tex utmattning. Har du inte haft läkarkontakt om detta så kan det vara dags nu. Det finns hjälp att få.

Men det finns också mycket att göra själv. Framförallt innan man tar till medicinsk hjälp för sådan hjälper inte din hjärna sortera, arkivera eller kolla bort. Den hjälper dig i stort sett bara att slippa ligga vaken. Du behöver göra riktiga förändringar.

Tips för att få bättre nattsömn.

Skapa rutiner för sömnigheten.
Få ner kortisolnivåerna och öka på melatoninet (varför och hur? Lär dig i min webbkurs StressOut).
Sänk belysningen hemma, stäng gärna av tv och övriga skärmar och ägna dig åt någon lugnande aktivitet som läsa bok, lyssna på lugn musik osv
Undvik att ha skärmar i sovrummet.
Sov i mörker och se till att inte titta på någon skärm under natten. Ett enkelt sätt att få in denna vana är att återgå till vanlig hederlig väckarklocka och lämna mobiltelefonen i ett annat rum.

Ta din nattsömn på allvar. Det är den enklaste vägen till återhämtning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *